חימום בתנורי עץ ביתיים – הנחיות בנושא

בימי החורף הקרים, מתכנסות משפחות רבות סביב התנור החמים והנעים ונוצרת תחושת חום ומשפחתיות. לבקשת חברים, להלן מספר הנחיות בנושא*:

מיקום וגובה הארובה: בכדי למנוע מפגעי עשן וריח לשכנים, יש למקם את התנור כך שהארובה תהיה מרוחקת ככל האפשר מבתים סמוכים. על פי הוראות התקן הישראלי לארובות (ת.י 1368 חלק 2) על הארובה לבלוט 100 ס"מ לפחות מגובה הגג, ו-60 ס"מ מעל לכל נקודה גבוהה יותר באותו גג, שמרחקה אינו עולה על 3 מ' מהארובה. בנוסף, על הארובה להיות בגובה 100 ס"מ לפחות מעל הקצה העליון של חלונותיהם העליונים של בתי מגורים, שמרחקם אינו עולה על 10 מ' מהארובה.

יש להפעיל ולתחזק את התנור בהתאם להוראות היצרן. תנורים נושאי תו תקן ישראלי או אחר יבטיחו בדרך כלל שריפה יעילה וזיהום מופחת.  ככלל, ככל שטמפרטורת התנור גבוהה יותר, כך שריפת העץ יעילה יותר, ופחות מזהמים נפלטים. לכן יכולת השליטה על סניקת האוויר לתנור הנה קריטית.

יש להשתמש בעץ יבש בלבד: עצים רטובים ועצים המכילים שרף גורמים לעשן רב ולמפגע ריח בסביבות הבית. בנוסף, יעילותם האנרגטית של עצים רטובים נמוכה יותר. יש יתרון משמעותי באיכות השריפה, ומניעת מפגעים בשריפת פלטים של עץ מהודק, שהוכנו במיוחד לצורך זה, או כל מוצר דומה המיועד לשריפה בתנורי עץ.

 שרפו עץ טבעי בלבד: אין לשרוף עצים צבועים ומוצרי עץ מעובדים כגון MDF וסיבית, עצים מטופלים נגד חרקים וכדומה. מוצרים אלה מכילים דבקים, צבעים ותוספים, ששריפתם עלולה לפלוט לאוויר מזהמים מסוכנים במיוחד. כמובן שאין לשרוף מוצרי פלסטיק וחומרים אחרים.

מקור העץ: העלייה בשימוש בעץ להסקה גורמת בצידה לעלייה בכריתה בלתי חוקית ובפגיעה חמורה ביערות ובשמורות הטבע. חשוב לדעת כי הובלת עץ מחויבת ברישיון מקק"ל. מומלץ לדרוש מספק העץ להציג בפניכם את רישיון ההובלה שלו, ולא להתפתות לעסקאות זולות ממקור בלתי אמין.

בטיחות: תנורי עץ מגיעים לטמפרטורות גבוהות במיוחד, ולכן יש להקפיד על בטיחות השימוש בהם. מומלץ לרכוש תנור בעל תו תקן, ולהתקינו ע"י בעל מקצוע מיומן. יש להרחיק חפצים דליקים מהתנור ומהארובה. בבתים בהם יש ילדים מומלץ להתקין מחסום בטיחותי, שימנע התקרבותם לתנור. כמו כן מומלץ להחזיק בכל בית אמצעי כיבוי אש, כגון מטף וגלאי עשן.

התחשבות בשכנים: במקרים רבים גורם העשן מטרד לשכנים קרובים. שימוש בקמיני עץ הביא ומביא למשברים חברתיים קשים בישובים כפריים. מומלץ לברר מדי פעם עם השכנים האם העשן מפריע להם, ובמידת הצורך לבחון את הדרכים להפחתת המפגע.

  • מתוך מידע לתושב, יחידה אזורית לאיכות הסביבה אצבע הגליל, 2 דצמבר 2019.

כתיבת תגובה