דפי הנצחה גבריאלה (גבי) סביון

גבריאלה (גבי) סביון

הורים: חנוך ואירן ביכלר
תאריך לידה: ח' באייר תרפ"ג | 24 באפריל 1923
תאריך פטירה: ד' סיוון תשס"ב | 15 במאי 2002

גבריאלה (גבי) סביון

גבי נולדה בשנת 1923 בעיר קלוז' שבטרנסילבניה.

היתה בת יחידה להוריה, גדלה והתחנכה אצל דודותיה מבית יהודי מסורתי.

בתקופת מלחמת העולם השנייה, נשאר אביה בצד הרומני של טרנסילבניה, ובזכות זה ניצל והגיע מאוחר יותר לארץ ולקיבוץ מעגן. האם הועברה לצד ההונגרי ונספתה באושוויץ.

גבי עלתה לארץ בשנת 1941 והיא נערה בת 17. הגיעה יחד עם חברתה מרטה ביכלר עם קבוצה של הנוער הציוני , במסגרת עליית הנוער. שתי החברות הגיעו ברכבת מסוריה לחיפה, ויחד היו תלמידות להכשרה חקלאית במחזור הראשון של כפר הנוער מגדיאל. עם סיום הלימודים עברו להכשרה מעשית בקיבוץ גבע, ומשם לאשדות יעקב. באשדות הכירה גבי את חברי מעגן מן הגרעין הטרנסילבני, והצטרפה אליהם במקומם הזמני בחצר כנרת בימי הגרעין בחצר כנרת הכירה את זאב סביון, הוא נגוש, ויחד הקימו בית והיו נשואים 57 שנים. בחצר נולדה הבת הראשונה, רוני, ואחריה נועה ורפי.

עבודתה הראשונה של גבי היתה טיפול וחליבה בעדר הצאן. לאחר שהעדר נמכר עבדה בעבודות חוץ שונות ואחר כך הפכה לאחת המטפלות הראשונות של הגיל הרך במעגן – מטפלת פעוטות ותינוקות. מאוחר יותר עבדה במגוון של עבודות: מחסן בגדים, מזכירות טכנית, תפירה לילדים ועוד. גם בימי מחלתה המשיכה לעבוד בגיהוץ ולעזור לחברותיה במחסן.

המשפחה זוכרת את גבי כאם מסורה, שדאגה תמיד שילדיה ילמדו וירכשו מקצוע, וכסבתא שידעה לפנק את הנכדים בעוגות מיוחדות ובהפתעות אחרות, בשנים האחרונות חלתה והתקשתה בתנועה, אך השתדלה לשמור על אופטימיות ולא להקשות על הסובבים אותה. בעלה נגוש דאג לה במסירות עד יומה האחרון.

גבי היקרה, נוחי בשלום באדמת מעגן, הקיבוץ אליו הגעת כנערה צעירה ובו חיית את כל חייך, אנו חברי מעגן ננצור את זכרך באהבה.

יהי זכרה ברוך

התמונות שיכות לארכיון מעגן וצולמו ע"י יחיאל בן יוסף וחברי מעגן