דפי הנצחה ברכה בן אשר

ברכה בן אשר

הורים: דוד ואסתר באואר
תאריך לידה: ה' באדר תרפ"ה | 1 בפברואר 1925
תאריך פטירה: י"ד באדר ב' תשע"ד | 16 במרץ 2014

ברכה בן אשר

ברכה נולדה בשנת 1925 בעיר ארד שבטרנסילבניה, הבת השישית למשפחה עם תשעה ילדים. היא הצליחה בלימודיה ועזרה לאחים ולאחיות בהכנת שיעורים ולאמה – בעבודות הבית. את תקופת המלחמה עברה כנערה צעירה. היא סיפרה שהגרמנים שכבשו את האזור הכריחו אותה לגהץ מדי צבא. שני אחים שלה נספו בשואה.

אחרי המלחמה, בשנת 1946, עלתה לארץ, הצטרפה לקיבוץ מעגן והיתה בין חברי הגרעין הטרנסילבני שייסד את הקיבוץ. כאן נולדו לה ולצבי שלוש הבנות – יהודית, טלי ואורית.
בקיבוץ עבדה כמטפלת, מבשלת לתינוקות, אך בעיקר זכורה כמי שהיתה אחראית על בגדי הילדים. בסיפורה בארכיון נכתב: " טיפלה בכביסה של כל ילדי מעגן. עשתה זאת בנאמנות רבה ובמסירות, והכל היה מסודר למופת".
במהלך עבודתה במחסן הבגדים לילדים התחוללה מהפכה קטנה – המחסנאית ברכה התחילה לחלק את הבגדים לתאים הפרטיים, במקום להעבירם בשק כביסה לבית הילדים. וכך סיפרה ברכה לעורכת העלון אילנה מייזלס על השינוי המשמעותי בחלוקת בגדי הילדים המכובסים:
(קטע מהעלון)
לימים קלטה ברכה למעגן גם את אחיה, איז'ו. עוד נכתב בדף הארכיון: "ברכה היתה אופה בכל יום שישי עוגה לשמוליק בופין. היא טיפלה במסירות בבת אחותה מלכה, ובעצם גידלה אותה כבת, מגיל שלוש שנים ועד לגיוס לצבא".
יחד עם אביגדור פתחה פרק חדש בחייה, והיתה להם זוגיות יפה, שניהם חלקו אהבה משותפת למוסיקה קלאסית, ולקשרי המשפחה משני הצדדים.
ברכה היתה כל ימיה חברה נאמנה בקיבוץ, צנועה ומסתפקת במועט, חברה טובה לידידותיה, ולקחה חלק בפעילויות השונות – אסיפות, ועדות, פורים ושאר החגים. נזכור אותה כפי שהיתה בימיה הטובים, אוהבת לצחוק ונהנית מההנאות הקטנות של החיים.
יהודית, טלי, אורית, איז'ו ושאר בני המשפחה, אנו חברי מעגן משתתפים אתכם באבלכם הכבד. כאן באדמת מעגן, הקיבוץ שאהבה, תמצא ברכה מנוחה אחרונה.

יהי זכרה ברוך

התמונות שיכות לארכיון מעגן וצולמו ע"י יחיאל בן יוסף וחברי מעגן